حق و باطل

أیمکن أن یجتمع زبیر و طلحه و عایشه علی باطلٍ؟»

آیا ممکن است طلحه و زبیر و عایشه بر باطل اجتماع کنند؟

إنک لملبوس علیک. إن الحق و الباطل، لا یعرفان بأفدار الرجال

إعرف الحق تعرف أهله و إعرف الباطل تعرف أهله

همانا حقیقت بر تو اشتباه شده است. به درستی که حق و باطل را با میزان قدر و شخصیت افراد نمی توان شناخت.

اول حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی و باطل را نیز او بشناس،‌ اهل آن برایت آشکار می گردد.

* * *

گفت شما که ادعای حکومت علی دارید کدامیک از ظلم هایی که میشود در حکومتتان در حکومت علی (ع) هم شد. کدامیک از زمامداران علی مثل اینها بودند.

گفتم در یک جمله چند غلط باشد ایراد ندارد؟ اولا کجا ما ادعای حکومت علی را داریم. ما و این دراز دستی ها!! ادعای ما فقط قرار گرفتن در ابتدای آن مسیر درخشان است.

در ثانی  بیشتر بخوان تاریخ را شاید فهمیدی. بالاخره خلخال از پای زن یهودی کنده شد یا نه و امیرمومنان با عاملینش چه کرد؟ با غارتگر بیت المال بصره چه کرد. با صاحب فجایع تبریز چه کرد؟ از سختگیری های بیمورد محمد ابن ابوبکر بر مردم مصر شنیده ای. همو که امیر مومنان درفقدانش اشک ماتم ریخت.

ثالثا: زیاد ابن ابیه را میشناسی؟ همو که پدر ابن زیاد است در تمام مدت حکومت امیر المومنین و امام حسن از طرف  ایشان زمام دار فارس بود و بعد از آن هم حاکم بصره و عراق و چه که نکرد بر این مردم پیمان شکن که البته مستحقش بودند. اشعث را میشناسی حاکم تبریز بود در میانه راه برکنار شد و در کوفه جای گرفت و هیچ توبیخی نشد و بسیاری از توطئه ها را هدایت کرد. حاکم بصره را چطور. ابن عباس را که بیت المال را به یغما برد چطور؟

 آنچه که امیر(ع) میفرمایند  من به آن تن نمیدهم و فریاد میزند که اصول حکومتی من با این کارها مخالف است به این معنی نیست که در بدنه حاکمیت توانسته اند پیاده کنند. بلکه سخن این است که امیر مومنان نگران حکومتش نبود و فریاد اعتراضش بلند میشد تا اصول خود را از انحرافات مشخص کند. و البته این اعتراضات از ورای تاریخ پیداست و بسیاری از آنها در آن روز روی اینترنت قرار نمیگرفت. او برای طولانی تر شدن حکومت به ملاحظه کردن بزرگان روی نیاورد که اگر این چنین بود و برخی را بیشتر ملاحظه میکرد تا دسیسه نکنند و به نفع بزرگان کوتاه می آمد، چنان بر سر او نمی آورند.  امروز این را ما خوب میفهمیم. 

امروز برای ما همه آنچه از تاریخ خواندیم دارد ملموس میشود. همیشه فکر میکردیم خباثت و بی دینی بر چهره اصحاب جمل و سقیفه مثل ماه شب چهارده میدرخشیده و تعجب میکردیم که چگونه حق به این آشکاری را رها میکردند و به باطل میگرویدند.

امروز خیلی راحت میتوانیم تصور کنیم مرد کوفی چندان هم مقصر نبوده که به امام حق خود متعرض میشود که : أیمکن أن یجتمع زبیر و طلحه و عایشه علی باطلٍ؟

این سرگردانی ما، بعد از چهارده قرن تلاش برای عمیق تر شدن مفاهیم دینی هست  پس بر عرب از جاهلیت جسته ای که به محض تلالو نور حق، دوباره با تمام توان اهل باطل به باطل کشیده شده چه باک که نفهمد.

دوست بسیار عزیزم میگوید این توجیه حوادث است. عرض کردم نه این واقعیت حکومت است تا زمانی که آدمهای این اندیشه تربیت شوند و بدنه حاکمیت در اختیار پایبندان به اندیشه قرار گیرد.

گفت کی این اتفاق خواهد افتاد. عرض کردم به تمام و کمال وقتی که او بیاید.

ما در ابتدای راهیم و مدعی که فقط جهت مان در همان جهت است هرچند هنوز راستایمان هم یکی نشده.  او زمانی خواهد آمد که ما در راستای او هم قرار بگیریم و بخشی از مسیر را حداقل بپیماییم که نشان دهد واقعا بنایمان حرکت در جهت و راستای اوست.

/ 17 نظر / 20 بازدید
نمایش نظرات قبلی
رضا- ا (3)

نکته ای که به شدت آدم رو زجر میده اینه که همه کارهای این سیستم پرخطا که توش ظلم هم هست نفاق هم هست ... به حساب اسلام گذاشته میشه ونه سیستم تلاش می کنه همین استدلال شمارومطرح کنه که بابا ما که اند اسلام نیستیم! ما تازه می خوایم اسلامی باشیم! ونه طرف مقابل این مشکلات رو به حساب ضعف آدما می ذاره ملت شاکی، مشکل رو به حساب اسلام می ذارن (لطفن وسط این بحث نگو که ملت ماهمیشه در صحنه ان و 9 دی نشون دادن و ... که این جواب سربه زیربرف کردنه به هرحال عده ای شاکی وجود دارن که؟!!بیش از چن تا بزغاله و گوساله!!- به تعبیر اون آخوند ...-)

رضا- ا (4)

آقا ما مسئله ای نداریم جز اینکه دوستان شما خود رو عین حرف خدا می دونن.نگو که نمی دونن که از سرتاسر خطابه ها و مداحی ها و سخنرانی ها این می باره یه نفر امام صادق رو امیرالمومنین خطاب کرد. اصحاب دیدن رنگ حضرت پرید و فرمود کسی جز پدرمان علی شایسته این لقب نیست آیا نمی بینی که امروزه چه می گویند؟! ... آقای عسکری که مارو احساساتی می دونی، ما از این تعابیر واز سوء استفاده هایی که به اسم دین در این سیستم انجام می شود دلمان خون می شود. و من از بیان این درد -که خطا گرفتن بر سیستم به زعم خودشان خداگونه آقایان است- هم نمی هراسم که وظیفه خود را لااقل این می دانم

سوده ط

این فیلم را نبینید:http://www.persiangig.com/pages/download/?dl=http://aheney.persiangig.com/video/ashusabz.wmv

عباس

حضرت م . ببخشید من شما را با جیم اشتباه گرفتم و جواب دادم. چون به جا نیاوردم کامنتتون حذف شد

دل آرام

سلام سر یه جریانی اوایل انقلاب به خاطر رفتار نامناسب دفتر امام با مراجعین(شهرستانی)یه نفر به نمایندگی از سربازانی که جماران خدمت می کردند پیش امام میره و شکایت می کنه،امام در جواب می گن"اینها عمارها و ابوذرهای من هستند." ماهیچ گاه نمی توانیم حکومت کمال مطلق تشکیل بدهیم،اما این به این معنا نیست که هیچ کاری نکنیم ! مهم همان جهت گیری و هدف است

سبز شریف

به دوستتان از قول ما بگوييد:1.اگر قرار بود در دستگاه مورد دفاع ما ظلم نباشد اين بشري عزيز بيمار نبود ماهي يكبار زندگي‌اش را به هم بريزد براي دعاي ندبه؟ 2.بعد 8 سال اصلاحات ما نميگذاشتيم تا چندسال به كانديداهاي اصلاح!طلب راي دهيد؟ 3.اگر نبود حرف امام كه در صورت از بين رفتن اين نظام جايگزينش همه را پشيمان مي‌كند دعا مي‌كرديم آنچه شما مي‌خواهيد بشود و ما باقي عمر به امر شريف غر زدن و طلبكاري بپردازيم.

اسکالپل

سلام خبر نداشتم دوباره برگشتید. خوشحال کننده است بروز شدن اینجا. قلمتون پایدار. اما بعد: "اشتباه امام از درست ما هم درست تر است!" (شهید حمید باکری) حاجی چرا زبان عشق در برابر این زخمها که میندازن این روزها کمتر بکار می افته؟ نسل انقلاب و جنگ این زبان رو در مقابل کسانی که با انقلاب بودند و دقیقا همین زخمها رو مینداختند داشتند... من استدلال رو در برابر این جماعتی که از کلام حق اراده باطل می کنن (کلمة حق یراد بها الباطل) دوست ندارم!

عباس یکرنگی

عباس جان فکر نمی کنم این مسایل رو بشه به مسایل صدر اسلام چسپوند.

یاغی

سلام علیکم جانا سخن از زبان ما می گویی هدا حفظتون کنه.

باز باران؛ ابوالفضل امامی

سلام برادرم راستشو بخواهی من خیلی طرفدار سرسخت احمدینژاد بودم ولی کم کم یاد گرفتم که باید فقط ولی فقیه را به اسم و نام طرفدار باشیم و بقیه را باید طرفداری گفتمانی کنیم. تا هم از خودمان و دیگران را یه این روایت امام علی علیه السلام نزدیک کنیم که میخواست نگاه ما به گفتما باشد نه افراد: اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله؛ نکته ای که مردم ایران عزیزمان بالاخره به آن رسیدند. حالا کم کم باید یک نفر از راه برسد دلم برایش تنگ تنگ شده است. زنده و برازنده ظهور باشی